FANDOM

Robert Bakker
Robert Bakker
Koko nimi Robert Thomas Bakker
Syntynyt 24. maaliskuuta 1945
Ammatti Paleontologi
Työ Paleontologian konsultti
Kreditoitu Jurassic Park,
Kadonnut maailma - Jurassic Park

Robert Bakker on useista dinosauruksiin liittyvistä mullistavista teorioistaan tunnettu yhdysvaltalainen paleontologi. Tunnetuimpia näistä on teoria siitä, että dinosaurukset olivat vaihtolämpöisen sijaan tasalämpöisiä.

Taustaa Muokkaa

Jack Hornerin ohella, Robert Bakker on yksi tunnetuimmista paleontologeista. Bakkerin on yhdessä John Ostromin kanssa sanottu aloittaneen renesanssi aikakauden dinosaurusten tutkimuksen saralla. Bakkerin teoria siitä, että dinosaurukset olivat tasalämpöisiä, nopeita, älykkäitä ja sopeutuvaisi on nykyään useimpien alan ihmisten todennäköiseksi myöntämä ja tämä on vaikuttanut merkittävästi myös Jurassic Park -elokuvien dinosauruskuvaan.

Paleontologian lisäksi Bakker on helluntalainen saarnaaja, eikä hän ole sanonut näkevänsä ongelmaa siinä, että tiede ja uskonto voisivat kulkea käsikädessä.

Kulissien takana Muokkaa

Bakker mainitaan useaan otteeseen Michael Crichtonin Dinosauruspuisto -kirjassa ja Jurassic Park -elokuvassa. Kirjassa Bakkerin sanotaan olevan dinosauruksista samoilla linjoilla Alan Grantin kanssa, mutta elokuvassa näiden teorioissa on useita eroavaisuuksia.

Robertburke

Robert Burke

Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa esiintyvä paleontologi Robert Burke on selvä karikatyyri Bakkerista. Bakker ja Jack Horner kiistelivät elokuvan tuotannon aikaan siitä oliko tyrannosaurus saalistaja vai raadonsyöjä. Kaksikon nähtyä kohtauksen, jossa tyrannosaurusnaaras syö Burken vesiputouksella, Bakker oli sanonut Hornerille:"Näetkö? Sanoinhan, että se oli saalistaja". Myöhemmin Horner on todennut, että tyrannosaurus söi ilmeisesti sekä raatoja, että tuoretta lihaa.

Toinen karikatyyrinen hahmo Bakkerista, tri. Backer nähtiin vuonna 2010 julkaistussa Jurassic Park: Redemption -sarjakuvasarjassa.