FANDOM

Phil Tippett
Phill Tippet
Syntynyt 27. syyskuuta 1951
Ammatti Elokuvaohjaaja,
visuaalisten efektien asiantuntija ja
tuottaja
Työ Dinosaurusten valvoja[1] ja konsultti[2]
Kreditoitu Jurassic Park,
Jurassic World

Phil Tippett on yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja ja tuottaja, joka on erikoistunut visuaalisiin erikoistehosteisiin.

Taustaa Muokkaa

Tippett aloitti uransa 1970 -luvun puolivälissä stop motion -animaation parissa, saaden yhdeksi ensimmäisistä töistään George Lucasin Tähtien sodan. Elokuvan menestyksen myötä Tippett työllistyi useiden muiden elokuvien tehosteiden animoinnilla ja perusti Tippett Studion vuonna 1984. Tippettin studio hoiti useiden vuosien ajan erikoistehosteita ja stop motion -animointia elokuviin kuten Howard – uuden ajan sankari, RoboCop, Imperiumin vastaisku ja Jedin paluu.

Vuonna 1991 Tippettin työryhmä aloitti Jurassic Parkin suunnittelun yhdessä Stan Winstonin ja Dennis Murenin Industrial Light & Magicin kanssa. Tarkoitus oli toteuttaa dinosaurukset Stan Winstonin animatronisten robottien ja Tippettin ja stop motionista kehittyneemmän go motionin avulla, Murenin valvoessa näiden toimivuutta valmiissa elokuvassa. Lopulta ohjaaja Steven Spielberg ei kuitenkaan ollut tyytyväinen Tippettin dinosaurusten animointiin ja päätyi korvaaman kaikki Tippettille kaavaillut kohtauksen Dennis Murenin tietokoneanimaatiolla. Tippettin dinosaurustietämys ja kokemus auttoivat häntä saamaan elokuvasta toisenlaisen roolin. Yhdessä Jack Hornerin ja Robert Bakkerin kanssa hänestä tuli dinosauruskonsultti. Horner ja Bakker valvoivat, että dinosauruksista tulisi tieteellisesi uskottavia, Tippet taas huolehti näiden käytöksen luontevuudesta ja liikkumisesta[3].

Jurassic Park aloitti tietokonetehosteiden aikakauden, jonka johdosta Tippett on 2000 -luvulla työllistynyt pääasiassa elokuvien erikoistehosteiden ja animaation konsulttina. Hänen viimeisin go motion työnsä on vuoden 1990 RoboCop 2. 23 vuotta ensimmäisestä Jurassic Parkista, Tippet palasi dinosauruskonsultiksi Jurassic Worldiin.

Meemi Muokkaa

Phill-2

Tyypillinen Tippett -meemi

Ensimmäisen Jurassic Park -elokuvan lopputeksteissä Tippet on kreditoitu dinosaurusten valvojaksi (engl. dinosaur supervisor). Tästä on tullut internet-meemi ja kuvaa on julkaistu useita kertoja tekstillä: "Yksi työ, Phil. Sinulla oli yksi työ!". Pilakuvan vitsi perustuu siihen, että elokuvassa kaikki dinosaurukset onnistuvat pakenemaan aitauksistaan.

Jurassic Worldin tuotannon alettua vuonna 2014, Tippet vastasi kuviin omalla versiollaan, jossa lukee: "minulla on yksi työ"[4]. Uuden elokuvan lopputeksteihin Tippett onkin kreditoitu dinosauruskonsultiksi. Tämän on veikattu johtuvan Tippettin kokemasta jatkuvasta naljailusta.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Parkin lopputekstit
  2. Jurassic Worldin lopputekstit
  3. Näin tehtiin Jurassic Park -dokumentti
  4. Phil Tippettin Facebook -julkaisu vuodelta 2014