FANDOM

Jack Horner
Jack Horner
Koko nimi John R. Horner
Kutsumanimi Jack Horner
Syntynyt 15. kesäkuuta 1946
Ammatti Paleontologi
Työ Paleontologian konsultti
Kreditoitu Jurassic Park,
Kadonnut maailma - Jurassic Park,
Jurassic Park III,
Jurassic World

”Kenen typerä idea, tämä oli?”

~Jack Horner nähtyään pitkäkieliset velociraptorit Jurassic Parkin koekuvauksissa

John "Jack" Horner on yksi tunnetuimmista yhdysvaltalaisista paleontologeista. Hänen merkittävimpiin saavutuksiinsa kuuluu mm. maiasauran fossiilien löytäminen vuonna 1979. Horner on myös toiminut paleontologian konsulttina kaikissa neljässä Jurassic Park -elokuvassa.

Taustaa Muokkaa

Horner oli vain kahdeksanvuotias löytäessään ensimmäistä kertaa dinosauruksen fossiilin[1]. Julkisuuteen hän nousi 1970 -luvun lopulla löydettyään maiasauran jäännökset, yhdessä Bob Makelan kanssa. Maiasauran avulla saatiin vastaus tutkijoita pitkään mietityttäneeseen kysymykseen siitä, huolehtivatko dinosaurukset poikasistaan. Lajin jäännökset löydettiin makaamasta pesänsä päältä, ikään kuin hautoen tai suojaten munia pedoilta. Hornerin antama nimi tarkoittaakin suomeksi "hyvä äitiliskoa".

1980 -luvulla Horner oli yksi monista paleontologian alan ihmisistä, joihin Michael Crichton otti yhteyttä kirjoittaessaan Dinosauruspuisto -kirjaansa. Myöhemmin Horner päätyi konsultiksi myös kirjan elokuvaversioon ja sen jatko-osiin, tehden jopa pienen cameoroolin Jurassic Worldissä.

2000 -luvun alussa Horner tuli tunnetuksia teoriastaan, joka esitti tyrannosaurusten olleen raadonsyöjiä. Tätä tietoa hyödynnettiin mm. Jurassic Park III -elokuvassa, mutta sittemmin Horner on ilmaissut, että t. rexit söivät todennäköisesti myös itse kaadettuja saaliita. Myöhemmin Horner on tullut julkisuuteen, kun hänen tiiminsä löysi tyrannosauruksen pehmytkudosta ja verisoluja. Hän oli myös mukana projektissa, jossa nykypäivän lintuun yritettiin geenimuuntelun avulla saada dinosaurusmaisia piirteitä. Elokuvien puolella yksi Horner uusimmista meriiteistä on hybrididinosaurus indominus rex, jota hän oli mukana suunnittelemassa.

Kuvagalleria Muokkaa

Kulissien takana Muokkaa

Michael Crihcton kirjoitti Alan Grantin kuvauksen täsmäämään juurikin Jack Horneriin. Dinosauruspuisto -kirjassa Grant on tukeva ja parrakas nelikymppinen mies. Crichton kertoikin useaan otteeseen Hornerin olleen innoitteena hahmoon. Kirjassa myös mainitaan Grantin löytäneen maiasauran.

Lähteet Muokkaa

  1. Vivamostin haastattelu vuonna 2012